Lucka 13: Lucia, och spänningen mellan klädd och oklädd

bild

Idag firar vi Santa Lucia. Bilden ovan är en målning från 1600-talets mitt som finns i Palazzo Spada i Rom och föreställer just Lucia. Vi känner igen henne på fatet hon håller upp – om vi tittar noga alltså, för det är i den dunkla delen av målningen. Där ligger ett par ögon som både kan syfta till hennes martyrskap men också till hennes roll som synens skyddshelgon. Det är nog inte denna detalj som gör att vi fastnar för målningen. Vår blick faller snarare på hennes mjuka axel och bara rygg som accentueras ytterligare av klärobskyrmåleriet. Hårlockarna som faller ned i nacken är spridda och jag kan föreställa mig att de kittlar mot den nakna huden. Vi kan ana en tunn klädnad i vitt som ligger mellan den blottade huden och den kraftiga textil som draperas runt henne. Denna näst intill absoluta kontrast mellan naken hud och textil är vad som ger målningen en sensuell dimension. En italiensk professor i estetik, Mario Perniola, har lagt upp sin forskning om detta på sin webbsida. Texten börjar: ”In the figurative arts, eroticism appears as a relationship between clothing and nudity. Therefore, it is conditional on the possibility of movement – transit – from one state to the other.” Trevlig läsning och Glad Lucia!


Anna

Anna

Konstvetare svag för parfym, fantasy och 1800-talspoesi som lägger alldeles för mycket pengar på hudvård. Länge leve barocken! Och kläder i ull.

, , ,


2 svar på Lucka 13: Lucia, och spänningen mellan klädd och oklädd

  1. Suss 13 december, 2014 at 9:43 e m #

    Tänker på vad den sorgligt hädangångna Isabella Blow sa ” Men want women in clothes and hats and such,so that they can fantisize of how to remove it before they fuck you”(eller något liknande;jag minns inte exakt just nu). Spänning mellan klädd och oklädd indeed.

    • Anna
      Anna 15 december, 2014 at 9:24 f m #

      Haha ja – det är ett slagkraftigt citat…

Kommentera